piatok 20. apríla 2012

Veterný mlyn Kuželov, Česká republika

Pri potulkách Južnou Moravou, ako som vychádzal z Břeclavi, objavil som cestou vlakom zaujímavý objekt. Keďže som nezaváhal a vystúpil, veru som sa potešil čo som videl.
Kuželov je malebnou dedinkou, ktorá leží v krásnom prostredí na svahoch Bielych Karpát. Hraničí so Slovenskou republikou. Od stanice je možne sa dostať autobusom priamo pod brány Kuželovského mlyna. Je to fascinujúci pohľad na túto stavbu.

No a poďme teraz k samotnému mlynu.
V juhomoravskom kraji v okrese Hodonín v Českej republike sa nachádza zachovalý mlyn holandského typu. Leží na severnom svahu hlavného hrebeňa Bielych Karpát v nadm. výške 294 m n. m. Táto významná technická pamiatka veterný mlyn stojí na kopci nad obcou. Postavili ho v roku 1842 ako obecný mlyn, ktorý financovala sama obec.

Kuželov je netypický postavený ďaleko od ostatných mlynov a je vlastne jediným tohto typu v širokom okolí. Prečo to tak je? Nedostatok vodných tokov, ale vysoký kopec, kde bol pravidelný a dostatočne silný vietor, ktorí miestní nazvali "horní větr". Mlyn používali aj okolité obce.

V roku 1906 pristavili k mlynu obytnú časť. Od roku 1963 je mlyn Kuželov pamiatkovo chránený. V súčasnej dobe je tam múzeum. Bol sprístupnený v roku 1977. Objekt patrí Technickému múzeu v Brne. Tento typ mlynu je jediným mlynom holandského typu na Morave.

Je to pekný výlet.

Obec Kuželov
Wikipédia

Pozrite si mapu


Zväčšiť mapu


Follow Me on Pinterest pošli na vybrali.sme.sk

0 komentárov:

Zverejnenie komentára